Da Mongstad Industrier startet opp virksomhet på tampen av 2018, var de opptatt av å ha en pålitelig og parat it-partner med lokal forankring og suveren serviceinnstilling.

- For oss var MTI IT-service et naturlig og logisk valg, medgir daglig leder i Monstad Industrier, Leif Ståle Vabø.

Da den mekaniske verksted-delen til den tekniske entreprenør-giganten Caverion ble vedtatt å videreført i nyetablerte Mongstad Industrier på tampen av 2018, var blant annet tiden er svært viktig faktor.

Dato-kritisk overgang

- Første november var en kritisk dato for oss. Vi hadde forpliktet oss til å være oppe og stå med både mann og datamus. Flere av oss hadde kjennskap til MTI IT-service fra tidligere, og vi visste at de var på hugget og kunne sørge for at vi var operativ på IT-fronten fra dag én, forteller Vabø.

Han leder selskapet som har spesialisert seg på design, produksjon og vedlikehold av utstyr til olje- og gassnæringen, og som har 30 ansatte.

Vabø legger ikke skjul på at det ble flere sene høstkvelder før MTI IT-service var i mål, med å rigge ned og rydde bort det gamle systemet, få installert et nytt raskt nettverk med trådløse aksesspunkt, samtidig som data fra gamle system og enheter skulle overføres og konverteres. 

Suveren stå-på-vilje

- Det som imponerte oss mest var den suverene serviceinnstillingen de viste. Det var aldri et nei underveis. Kun full fleksibilitet og real stå-på-vilje, sier nordhordlendingen.

Mongstad Industrier AS endte opp med en Office 365-løsningen, samt en håndfull bærbare pcer og en delt skriver på hardware-siden. Alt levert av den erfarne it-servitøren ved Alverflaten.

- Litt overgangsproblemer vil det jo alltid være når man bytter til helt datasystem. De få flaskehalsene som oppsto var imidlertid ikke knyttet til det funksjonelle, men dreide seg i første rekke om rutiner og opplæring, forklarer Vabø.

Viktig med nærhet

Erfaringene etter noen måneders drift er utelukkende positive for industribedriften som var bevisst i sitt valg av en lokal it-partner. Ikke minst har både maskiner, nettverk og system vist seg kjappe og stabile.

- Selv om mye kan gjøres via fjernstyring på skjerm, vil det alltid dukke opp små og store spørsmål og utfordringer som krever tilstedeværelse. Ikke minst ligger det stor trygghet i å vite at hvis en en akutt og kritisk situasjon skulle oppstå er hjelpen i nærheten.

Da er det greit å ha en hjelpsom partner kun en halvtimes kjøretur unna.

- I dag har vi suveren support fra MTI. Vi samler opp ting etter hvert og lager en liste over ting som må løses som vi sender over.  Når MTI dukker opp hos oss, ordner, fikser, forteller og lærer oss både hva og hvordan. Og om noe er prekært og haster, er det bare til å ringe, sier Leif Ståle Vabø i Monstad Industrier, som i løpet av våren kommer til å undertegne en driftsavtale med MTI IT-service.