Helland Elektro flyttet nylig inn i nye lokaler i Norhordland Næringspark. Det første de gjorde før de endret besøksadresse var å løfte hele it-systemet over i skyen, slik at medarbeiderne kunne jobbe sømløst og mest mulig effektivt.

Ved å ta «alt» opp i skyen før de flyttet, begrenset de nedetiden sin dramatisk – faktisk var de ikke ned lenger enn en fotballkamp varer.

Nedetid i it-systemene er en kritisk faktor for enhver bedrift. Det merkes raskt når tingene ikke lenger fungerer slik man er vant med, både hos kundene  og egne ansatte. Når viktige fagsystemer, som for eksempel Handyman, ikke er oppe og går, kan dette resultere i at elektrikerne ikke får opp eller kan registrere helt essensielle data, som eksempelvis ordrer og kontaktinformasjon.

Da blir det ofte vanskelig å få gjort en god jobb ute hos kunden. Vi i MTI IT Service har spesialisert oss på å flytte it-systemer som elektrikere bruker i hverdagen, opp i skyen.

Fikk en knirkefri flytteprosess

Skjermbilde 2018-10-17 kl. 10.41.46.png

Med nedetid på kun halvannen time i forbindelse med flytting fra Ostereidet og Lindås til Nordhordland Næringspark i Eikangervåg, unngikk Helland Elektro å havne i en situasjon der de fort kunne endt med å ha brukt en hel uke å få it-systemene på plass igjen.

- En knirkefri flytteprosess. Vi hadde tilgang på alt vi trengte hele tiden, og kunne derfor operere som normalt under flyttingen, var daglig leder Trond Hellands oppsummering av flytteprosessen for elektrobedriften.

Lag en god og gjennomtenkt plan

Om du vet at din bedrift kommer til å ha nedetid, for eksempel ved flytting til nye lokaler, er det desto viktigere å ha en god plan på plass før du begynner flyttingen. På denne måten kan du begrense konsekvensene, få satt opp nødvendig utstyr på det nye kontoret og flytte de vitale delene kjapt. MTI IT Service jobber strategisk og effektivt for å få deg opp på nett igjen på kortest mulig tid.

Når en flytter alle systemer opp i skyen på forhånd, vil alle ansatte ha tilgang på det de trenger gjennom arbeidsdagen, og arbeidsflyten kan fortsette som normalt.

Hvert nede-minutt koster

Det er selvsagt vanskelig, ja egentlig nesten umulig, å svare på hvor mye som går tapt når en bedrift har nedetid i systemene. Men det er liten tvil om at de økonomiske konsekvensene kan bli store, hvis kjerneverktøy som Handyman er utilgjengelig og ingen av elektrikerne dine får logget arbeidstimer.

Det er derfor viktig å ha en gjennomtenkt prosedyre på plass, så disse konsekvensene ved nedetid kan begrenses. Husk at hvert minutt koster penger. Og kundens tilfredshet kan stå på prøve.

MTI IT Service har lang og god erfaring når det kommer til flytting av it-systemer opp i skyen, både innen elektro og andre bransjer.

Kontakt oss gjerne for en uforpliktende samtale om hvordan vi kan løse dette sammen.